Sunday 6 March 2011

Emas Fizikal (Gold Bar)


Untuk pengetahuan semua, ada pelbaga jenis emas fizikal yang ditawarkan pada hari ini oleh pelbagai jenis syarikat. Adalah menjadi tanggungjawab kita untuk memahami tentang perihal emas fizikal ini. Anda mesti ingat bahawasanya anda ingin membeli EMAS dan bukan JENAMA EMAS. Jika kita lihat, walaupun terdapat puluhan jenama, akan tetapi produknya tetap sama iaitu EMAS. Tidak kiralah ianya Public Gold, Pamp, UOB dan banyak lagi. Yang penting, anda perlu melihat berat serta ketulenan emas tersebut.

Akan tetapi, walaupun emas yang dibeli itu adalah sama berat serta sama dari segi ketulenannya, anda perlu ingat bahawa setiap syarikat menawarkan harga yang berbeza. Bagaimana ini boleh berlaku? Perkara ini adalah disebabkan oleh beberapa faktor contohnya kedudukan lombong syarikat itu, bayaran upah pekerja, kuantiti yagn dikeluarkan oleh syarikat serta banyak lagi. Akan tetapi, harga yang ditawarkan itu biasanya tidak jauh berbeza kerana kebanyakan mereka menggunakan harga emas dunia sebagai rujukan. Contoh emas fizikal yang saya sebutkan adalah seperti di bawah:

1.Public Gold  
pgbg0020.png         pgbg0050.png                   pgbg0100.png
         999.9                          999.9                                  999.9
       20 gram                       50 gram                             100 gram


2. PAMP SUISSE
 PAMP Suisse 100gram
             999.9
           100 gram

3. Gold Crest Pavillion (GCP)

GOLDBAR GCP 10g, 20g. 50g, 100g       GCP Goldbar : 999.9
                                                                                 10 g, 20g , 50g, 100g

4. Jenis emas yang dijual oleh UOB Bank

Gambar 1 : Syiling Emas Canada Gold Maple (999.9)


Gambar 2 : Syiling Emas Australian Kangaroo (999.9)


Gambar 3 : Syiling Emas Singapore Gold Lion (999.9)


Untuk kategori gold bar pula UOB Bank menjual 2 jenis gold bar iaitu PAMP Suisse dan Kinebar.
           

Jadi, saya rasa inilah contoh-contoh yang saya boleh bagi setakat ini. Ada banyak lagi jenama emas-emas di luar sana tetapi seperti yang saya katakan tadi,anda membeli EMAS dan bukan JENAMA EMAS. Cuma, ada beberapa faktor yang anda perlu ambil tahu untuk membezakan kebaikan membeli dari syarikat yang berlainan. Mungkin perkara itu kita akan bincangkan pada masa akan datang ye!

No comments:

Post a Comment